Miksi verkkosivusi eivät tuo yhteydenottoja – ja mitä asialle voi tehdä?

Monen pk-yrityksen verkkosivut näyttävät siisteiltä, mutta puhelin ei silti soi. Ongelma ei useinkaan ole ulkoasussa, vaan siinä, että sivu ei ohjaa kävijää toimimaan. Tässä blogissa käymme läpi, miksi verkkosivut eivät tuota liidejä, ja mitä voit tehdä tilanteen korjaamiseksi.

 

1. Sivusto näyttää vanhalta – ja käyttäytyy samoin

Monen pk-yrityksen verkkosivut on tehty vuosia sitten, eikä niitä ole päivitetty liiketoiminnan muuttuessa. Sivut voivat toimia teknisesti, mutta eivät johda kävijää mihinkään. Usein ne ovat sekoitus esittelytekstiä ja irrallisia alasivuja, ilman selkeää punaista lankaa.

Ongelma ei siis ole ulkoasussa, vaan siinä, että sivu ei tue myyntiä.

  • Etusivu ei vastaa kysymykseen “mitä hyötyä saan?”

  • CTA:t puuttuvat tai vievät väärään paikkaan.

  • Kävijä ei tiedä, mitä tehdä seuraavaksi.

👉 Korjaus: Aloita perusteista. Päivitä sisältö vastaamaan nykyistä liiketoimintaasi ja määritä yksi päätavoite: mitä haluat, että kävijä tekee. Tee siitä mahdollisimman helppoa.

2. Sisältö ei vastaa hakijan kysymykseen

Pk-yrityksen verkkosivu on usein yritysesite, ei myynnin työkalu. Asiakas ei etsi “ketä te olette” vaan “ratkaisua ongelmaani”. Jos sisältö ei vastaa siihen, mitä hakija googlaa (“verkkosivut ei tuota liidejä”, “markkinointiapua pk-yritykselle”), hän poistuu muutamassa sekunnissa.

👉 Korjaus: Tee sivustosta vastauksellinen. Käytä otsikoita ja tekstejä, jotka toistavat asiakkaan omia kysymyksiä. Blogit, oppaat ja referenssit tukevat samaa tavoitetta, ne osoittavat, että ymmärrät asiakkaan tilanteen.

3. Liian vaikea ottaa yhteyttä

Yllättävän monella sivulla yhteystiedot ovat piilossa. Lomake vaatii liikaa kenttiä tai ei toimi mobiilissa. Pienikin kitka riittää katkaisemaan ostopolun.

👉 Korjaus:

  • Pidä yhteydenottotapa aina näkyvissä: napit, puhelinnumero ja kalenterilinkki.

  • Tee lomakkeesta kevyt (nimi, sähköposti, viesti riittää).

  • Lisää vaihtoehto: “Varaa 15 minuutin sparraus”, se madaltaa kynnystä.

4. Sivusto ei herätä luottamusta

Pk-yrityksen ostaja haluaa varmuuden, että kumppani on luotettava ja kokenut. Jos sivulla ei ole referenssejä, kuvia tai konkreettisia tuloksia, päätös jää roikkumaan.

👉 Korjaus: Näytä todisteet. Julkaise asiakastarinoita. Rehellinen ja konkreettinen viestintä rakentaa luottamusta enemmän kuin mikään markkinointilause.

5. Sivusto ei tue ostopolkua

B2B-ostaja etenee vaiheittain: tiedostaminen → harkinta → valinta. Jos verkkosivu palvelee vain yhtä vaihetta, liidi jää matkalle.

👉 Korjaus:

  • Tuo esiin oppaita ja blogeja tiedostamisvaiheen yleisölle.

  • Tarjoa selkeitä palvelusivuja harkintavaiheeseen.

  • Pidä yhteydenottopolku yksinkertaisena valintavaiheessa.

Lopetus / CTA

Jos sivusi ei tuota yhteydenottoja, ongelma on ratkaistavissa. Usein pienillä muutoksilla, kuten selkeämmillä viesteillä ja paremmilla CTA:illa tulokset paranevat nopeasti.

Varaa maksuton verkkosivudiagnoosi, käydään yhdessä läpi, miksi sivusi eivät vielä tuota liidejä ja miten ne saadaan tuottamaan.

Ota yhteyttä

Lue myös:

Verkkopalvelukehitys