Verkkopalvelukehitys on organisaatiolle monesta kulmasta tärkeä. Sivusto mahdollistaa asiakaspalvelun, uskottavan näkyvyyden mutta on myös tukikohta mainonnan ja hakukoneiden tuomalle kiinnostukselle. Hyvä verkkosivusto kulkee rinta rinnan sosiaalisen median kanssa. Yritykselle nettisivut on ennen kaikkea myynnin kanava.
SUUNNITTELU ALKAA TAVOITTEISTA
Verkkonäkyvyydessä toimialojen tarpeet ja tavoitteet poikkeavat selkeästi. Kun yritys myy ja markkinoi sivuillaan, järjestö taas hankkii jäseniä tai varoja. Silti tavoitteellinen verkkopalvelun kehitystyö johtaa yhteen asiaan: ensin se mahdollistaa ja parantaa löydettävyyttä, sitten se parantaa asiakaspalvelua ja tekee lopulta kohderyhmälle asioimisen helpoksi ja miellyttäväksi.
Olemme olleet mukana sadoissa verkkosivustoprojekteissa. Kaiken suunnittelun pohjalla ovat aina tavoitteet: mitä me haluamme ihmisten tekevän ja miten me voisimme siinä heitä parhaiten palvella ja jopa ohjata.
Laadukas sivustosuunnittelu kertoo osaamisen tasosta myös omassa bisneksessäsi ja toiminnassasi. On tärkeää, että sivusto tuntuu ja näyttää hyvältä, brändin mukaiselta. Lisäksi sen täytyy toimia kaikille ja olla saavutettava eri päätelaitteilla. Suomalaiset käyttävät internetiä yleisimmin matkapuhelimellaan (80%). Meistä 83 prosentilla oli vuonna 2019 käytössään älypuhelin, joten lähes kaikki käytämme sen avulla nettiä.
VERKKOSIVUSTON AVULLA OLET OLEMASSA
Ilman hyvin suunniteltua sivustoa asiakkaasi ei edes näe sinua. Löydettävän ja toimivan nettisivuston tavoitteena on, että kohderyhmäsi näkee ja uskoo, että olet se, jonka sanot olevasi, on hänen kiinnostuksensa sitten herännyt sosiaalisessa mediassa, tiedotteiden avulla tai mainonnassa. Hyvät nettisivut tuovat uskottavuutta ja kertovat taustat, ja tämä pitää paikkansa yhtä hyvin B2B- kuin B2C-organisaatioiden kohdalla.
Varsinkin B2B-myynnissä etätapaamisten määrä lisääntyy. Tämän myötä yrityksen verkkopalvelu ja myyntikanava voivat pelata fiksusti yhteen: verkkopalvelu voi antaa mahdollisuuden henkilökohtaiseen kontaktiin ja ohjata asiakkaan tekemään toivotunlaisen päätöksen.
Liiketoiminnan ja kaupan näkökulmasta verkkosivusto voittaa kiinteät myyntitilat mennen tullen. Tuotteiden, palveluiden ja etujen esittely on paljon halvempaa, toimitusketjut ovat nopeampia ja halvempia ja sekä henkilökuntaa että varastotiloja tarvitaan vähemmän. Ja mikä tärkeintä, et ole sidottu maantieteellisiin rajoituksiin.
Toimivan verkkopalvelun avulla myyntiä on helpompi automatisoida sekä ylläpitää ja tiedonkeruu toimii jouhevasti.
MIKSI VERKKOPALVELU ON TEHOKAS MYYNNIN JA MARKKINOINNIN TYÖKALU?
- Se on jatkuvasti päivystävä ja palveleva 24/7-myyntitiimi.
- Se on maantieteellisesti rajoittamaton – seuraava asiakkaasi voi olla toisella puolella maailmaa.
- Se kertoo asiakkaallesi nopeasti ja tehokkaasti, mitä myyt, mitä teet ja miksi olet paras yhteistyökumppani.
- Asiakkaasi katsoo ensimmäisenä verkkosivustosi – luottamus synnytetään tai menetetään sen välityksellä.
- Asiakas tekee verkossa valinnan vaihtoehtojen välillä – hyvän suunnittelun ja toimivan ostopolun avulla olet voittaja.
- Se tarjoaa mahdollisuuden palvella asiakastasi monipuolisesti: vinkkejä, neuvoja, blogeja, viihdyttävää sisältöä, kysymyksiä ja vastauksia…
- Organisaatiosi löytyy ja nousee Googlen hakutuloksissa – voit valjastaa verkkosivuston tehokkaaseen kasvuun hakukoneoptimoinnin (SEO) ja hakusanamainonnan (SEM) avulla.
- Laadukas ja relevantti verkkosivujen sisältö tekee vaikutuksen ja lähtee leviämään tehokkaasti ihmiseltä ihmiselle.
- Se on markkinointivälineenä ja teknisenä alustana joustava – voit muokata ja lisätä sisältöä hetkessä ja tilanteiden muuttuessa.
- Se on helposti integroitavissa muihin markkinointijärjestelmiin: sosiaalinen media, liidien keruu, online-asiakaspalvelu, pilvipohjaiset järjestelmät, analytiikka, verkkokauppa jne.
MITKÄ ASIAT OVAT TÄRKEITÄ VERKKOSIVUSTON SUUNNITTELUSSA?
- Mikä on sivuston tarkoitus? Halutaanko sillä esimerkiksi tehoa markkinointiin, liiketoiminnan kasvua, parempaa asiakaspalvelua, vuorovaikutusta, asiakkaiden hurmausta?
- Käyttökokemuksen suunnittelu. Verkkosivusto on tila, jossa liikutaan, ei lineaarinen polku. Siksi käyttäjää on ohjattava hyvin.
- Vaikuttava ulkoasu: ei ole samantekevää, miltä sivusi näyttävät. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, ja hieno ja hiottu ulkoasu houkuttelee.
- Hakukoneita varten optimoitu sisältö ja rakenne.
- Toimiva tekniikka ja palvelinratkaisut. On tärkeää huolehtia, että sivusto on saavutettava ja se toimii myös ruuhkatilanteissa.
- Helppo päivitys. On tärkeää, että sivusto elää ja toimii. Kannattaa valita toimiva päivitystyökalu, jotta organisaation jäsenet voivat helposti ylläpitää sivustoa.
MITEN NETTISIVUJEN TEKIJÄ KANNATTAA VALITA?
Verkkosivujen suunnittelun ja toteutuksen tekijän valitsemiseen vaikuttaa monta asiaa, mutta yksi tärkeimmistä on yhteistyön sujuvuus. On sitten kyseessä digitaalinen markkinointitoimisto tai verkkosivujen tekniseen toteutukseen keskittynyt yritys, ensin kannattaa tietysti varmistaa tekijöiden ammattitaito ja referenssit nettisivujen suunnittelusta sekä se, mitä annettavaa toimistolla olisi juuri sinulle. Myös toimiston tai sen kumppanin tekninen osaaminen on tärkeää sekä se, onnistuvatko ylläpito ja jatkokehitys myös tulevaisuudessa.
MITÄ VAIHEITA SUUNNITTELUUN KUULUU?
Hyvä suunnittelu perustuu tietoon. Ennen kotisivujen suunnittelua kannattaa tehdä käyttäjätutkimus, jotta tiedetään, miten kohderyhmät ja yrityksen oma henkilökunta jo nyt toimivat. Työ käynnistyy usein workshopilla, jossa kartoitetaan nykytilanne, tarpeet ja toiveet. Työtä ohjaavat luonnollisesti yrityksen tai yhteisön brändiin ja visuaalisuuteen liittyvät ohjeistukset mutta myös sisältöstrategia.
Sivustolle luodaan sisältörakenne, käyttöliittymä ja muu ulkoasu sekä tekstisisältö. Tekstejä luodessa on hyvä tehdä avainsanakartoitus hakukoneita varten. Kun ylläpitotyökalu (esimerkiksi WordPress) ja tekninen kumppani on valittu, kotisivujen rakentaminen alkaa. Tärkeä vaihe ennen julkaisua on sivuston testaus: tarkastetaan esimerkiksi tekstin luettavuus sekä toimivuus eri selaimilla ja kaikilla päätelaitteella.
MITÄ OVAT RESPONSIIVISET KOTISIVUT?
Internetin käyttö mobiililaitteilla kasvaa kohisten, joten verkkosivustojen täytyy toimia kaikilla laitteilla. Responsiivisiksi suunnitellut verkkosivut mukautuvat ja skaalautuvat ja niiden sisältö on aina oikean kokoista automaattisesti. Sivujen päivitykset tehdään vain yhteen paikkaan, ja tieto on oikeaa kaikilla laitteilla selattaessa.
MITÄ EROA ON VERKKOPALVELULLA JA KOTISIVUILLA?
Tässäkin asiassa rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja ne lähes kaikki tarkoittavat samaa. Usein suuremmista sivustoista saatetaan puhua verkkopalveluna, internet-sivustoina tai verkkosivustona mutta yhtä hyvin ne voivat olla nettisivut, verkkosivut, websivut, internet-sivut, www-sivut tai kotisivut. Jos tehdään digitaalisia mainoskampanjoita, niiltä voidaan ohjata myös erikseen suunnitelluille laskeutumissivuille, joista käytetään myös nimeä landing page tai ”ländäri”.
”Funkkis suunnitteli meille aivan uudet ja upeat nettisivut (olemme muuten saaneet niistä erittäin paljon kiitosta!) Olemme hyvin onnellisia, että valitsimme Funkkiksen luotsaamaan meidät tämän muutoksen läpi.
Lopputulos on mielestämme ollut loistava.
Suosittelen Funkkista lämpimästi!”
EVA WUITE, Luova johtaja, perustaja
GardenLiving Oy
VERKKOPALVELUKEHITYS -PALVELURATKAISUMME:
Hakukoneoptimointi (SEO)
Käyttökokemuksen suunnittelu
Myyntilähtöinen sivustosuunnittelu
Projektinhallinta
Rakennesuunnittelu
Responsiivinen sivustosuunnittelu
Sisällön tuotanto
Sisältömarkkinointi
Sisältöstrategia
Sivuston ulkoasusuunnittelu
Sivustouudistus
Tavoitemäärittely
Verkkokauppa
Verkkokirjoittaminen
Verkkopalvelu-workshop
Verkkopalvelun ja -sivuston osauudistus
Web-design
Katso Funkkis-työnäytteet täältä
OTA YHTEYTTÄ
Jos haluat jättää tarjouspyynnön, kysyä neuvoa tai tietää Funkkiksesta lisää, niin ota yhteyttä vaikka heti.
Kerromme mielellämme projekteistamme, osaamisestamme ja yhteistyömahdollisuuksista.
Vastaamme yhteydenottopyyntöön 24 tunnin sisällä.