Case Van & Poika – Brändin kirkastus pääkaupunkiseudun suoraselkäisimmälle logistiikkayritykselle

40 vuoden ikäisen logistiikkayrityksen brändiuudistus, brändi-ilmeuudistus ja kotisivujen suunnittelu.

Van & Poika Oy on paitsi pääkaupunkiseudun suoraselkäisin kuljetusfirma, myös perheyhtiö jo kolmannessa polvessa. Erkki ja Juha Vannesluoman aikoinaan aloittama pyykkien kuljetus autolla on kasvanut 70-luvulta lähtien 50 auton yritykseksi, jonka autot ovat vieneet maitoa ja mattoja, kirjeitä ja kodinkoneita, sohvia ja sekatavaraa. Henkilökuntaa Van & Pojalla on tällä hetkellä viitisenkymmentä.

Yrityksen lupaus on, että hommat hoidetaan aina parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja hyvällä asenteella. Kun jotain luvataan, se tehdään.

Yhteistyömme lähti liikkeelle brändistrategialla, jossa luotiin näkemys markkinatilanteesta ja tunnistettiin Van & Poika Oy:n relevantit erottautumistekijät.

 

1. TAUSTATILANNE

Erikoistuminen pienempien kappaletavaran kuljetuksiin PK-seudulla, erityisen hyvään asiakaspalveluun, osaavaan ajojärjestelyyn ja kuljettajien korkeaan taitotasoon.

Van & Poika on kasvanut vuosien aikana orgaanisesti. Aktiivisen myyntityön sijaan työt on hoidettu niin hyvin, että asiakkaat ovat suositelleet yritystä muille.

Yritys on päättänyt olla lähtemättä suurien rekkojen kilpaillulle alalle. Van & Poika on valinnut haasteellisemman alan ja erikoistunut pienempien kappaletavaran kuljetuksiin pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingin keskustassa. Tämä toiminta-alue edellyttää yritykseltä panostusta erityisen hyvään asiakaspalveluun, osaavaan ajojärjestelyyn ja kuljettajien korkeaan taitotasoon.

Toimialalla kriittisiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat luotettavuus, vastuullisuus, ystävällinen asiakaspalvelu, kustannustehokkuus, pitkä kokemus, moderni kalusto, osaava henkilökunta, asiakkaan liiketoimintaosaaminen, ekologisuus ja kotimaisuus. Liikenteessä asiakkaiden kanssa tarvitaan myös hyvää yhteishenkeä ja asennetta.

Asiakkaiden lisäksi toinen keskeinen strateginen kohderyhmä on nykyiset ja potentiaaliset kuljettajat. Alalla työvoimapula on vallitseva tila ja haasteena on saada hyvät kuljettajat pysymään yrityksen palveluksessa.

 

2. STRATEGIA

Van & Poika tekee sen minkä lupaa ja katsoo suoraan silmiin.

Kuljetus- ja varastointialalla luotettavuus ja suoraselkäisyys ovat onnistuneen asiakaspalvelun peruspilarit. Sen vuoksi toimijan on tärkeää osata kertoa suoraan, mihin pystyy ja myös tarvittaessa sanoa, jos jotain ei voida tehdä. Liikojen lupaaminen on helppoa mutta vie myös pohjan pois luotettavalta asiakaspalvelulta. Siksi yhteistyön avoimuus on kaiken toiminnan lähtökohta.

Toimialan toimijoiden konventio on olla lupaamatta mitään ja piiloutua kuljetusvälineistökuvaston taakse.

Van & Poika on kotimainen perheyritys. Sillä on kasvot ja yritystä johtavat yrittäjät, jotka ovat tavoitettavissa. Yritys lupaa, että hommat hoidetaan aina parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja hyvällä asenteella. Kun jotain luvataan, se tehdään. Yrityksessä jokainen kuljettaja ja henkilökunnan edustaja on töissä palvelemassa tilaaja-asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Suurista alan tekijöistä Van & Poika eroaa siinä, että se voi olla järjestelyissään joustava. Van & Poika -jengi todella palvelee ja sen kanssa kanssa asioista voidaan aina sopia. Pieniin yrityksiin verrattuna yrityksen koko ja kokemus tuo luotettavuutta.

 

 

3. VISUAALINEN IDENTITEETTI

Lähtökohtana brändi-ilmeen luomisessa oli näkemys yhteiskunnan tukipilarista, jonka logistiseen ammattitaitoon voi todella luottaa.

Karsimme yritysilmeestä kaiken turhan pois ja suunnittelimme Van & Poika -brändi-ilmeen luotettavaksi ja kypsäksi, mutta modernisti hymyilevän miellyttäväksi. Ilmeen selkeys ja yksinkertaisuus kertoo tarinaa toimitusvarmasta ja mutkattomasta logistiikan kumppanista, joka tietää mitä osaa.

Värimaailma suomalaisuudessaan, tuttuudessaan ja niukkuudessaan rauhoittaa ja synnyttää turvallisuuden tunnetta. Typografian tehtävänä oli puolestaan osaltaan modernisoida brändikokemusta ja yrityksen graafista ilmettä.

Nimilogo suunniteltiin siten, että sen koon skaalaaminen on vaivatonta. Kuljetuskaluston kylkiin se sijoitettiin sen kokoisena, että se varmasti huomataan pääkaupungin vilkkaassa liikenteessä. Nimilogon alle sijoitettu, itsevarman veikeä brändilupaus saattaa tuoda oivaltavan hymynkareen katsojansa kasvoille.

Kuvituselementiksi asetimme siluetin Helsingin kantakaupungista, joka on yrityksen keskeisin toiminta-alue. Haastoimme toimialan konvention laittamalla kuvamaailman kuljetuskaluston taka-alalle. Sen sijaan etualalle asetimme yrityksen avainhenkilöstön, joka ei kyräile vaan katsoo suoraselkäisesti suoraan silmiin.

 

 

”Funkkis hoiti homman alusta loppuun tehokkaasti ja aikataulussa. Rautaista ammattitaitoa! – Eikä tästä yrityksellemme tärkeästä kehityshankekokonaisuudesta olisi tullut mitään ilman Funkkiksen järjestämää silmiä avaavaa brändiworkshoppia. Vahva suositus!”

Teemu Vannesluoma

Toimitusjohtaja, Van & Poika Oy

www.autovan.fi