Ei ole mikään uutinen, että digitaalisten palvelujen mobiilikäyttö kasvaa nopeaa vauhtia ja mobiiliasiakkaiden tehokas palvelu on ilmeinen kilpailuetu.
Uutinen sen sijaan on se, että vain murto-osa suomalaisten yritysten sivustoista on mobiiliystävällisiä. Mitään ei ole kuitenkaan vielä menetetty. Listasimme sinulle kymmenen keinoa, joilla parannat brändi- ja palvelukokemustasi ja lisäät myyntiä mobiilin avulla.
1. Aseta tavoitteesi
Mitä asiakkaasi mobiililta ensisijaisesti haluavat ja tarvitsevat? Onko mobiili valjastettavissa myyntisi ja asiakaspalvelusi käyttöön? Mitkä ovat palvelu- ja myyntitavoitteesi ja mikä on mobiilin osuus kokonaisuudessa? Kuinka mittaat tavoitteidesi onnistumista? Vastattuasi näihin avainkysymyksiin osaat arvioida, ovatko sinulle tehtävät ratkaisuehdotukset olennaisia ja oikeita. Älä tarkkaile kilpailijoitasi, tarkkaile asiakkaitasi.
2. Kysy itseltäsi: Onko verkkosivustoni mobiiliystävällinen?
Mobiili palvelu on osa brändikokemustasi. Hyvin palveleva mobiili minimoi myyntiprosessin kitkaa, parantaa asiakastukea ja lisää asiakasuskollisuutta. Mobiiliystävällinen sivusto on suunniteltu käytettäväksi mobiilisti. Sivusto toimii halutulla tavalla kaikilla käyttöjärjestelmillä ja päätelaitteilla.
3. Uudista vanha verkkosivustosi mobiiliystävälliseksi
Asiakas odottaa mobiililta erityisen selkeää osto- ja palvelupolkua. Mobiiliystävällistä sivustoa on yksinkertaisen helppo käyttää. Navigointi on helppoa, aktivointilinkit ovat selkeitä ja tarpeeksi suuria paksusormiselle asiakkaallesi. Mobiiliystävällinen sivusto myös latautuu nopeasti, alle kolmessa sekunnissa. Pelkistä niin pitkälle kuin pystyt. Säilytä kuitenkin brändikokemuksesi haluamallasi tasolla. Testaa lopuksi perusteellisesti kaikilla päätelaitteilla.
4. Kartoita mobiilin mahdollisuudet
Mobiili on luonteeltaan henkilökohtainen ja on käytössämme ympäri vuorokauden ja lähes missä päin maailmaa tahansa. Oleellista on käyttää hieman aikaa ideointiin ja katsoa mitä mahdollisuuksia mobiili tarjoaa juuri sinun liiketoiminnallesi. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
5. Hyödynnä jakaminen
Mobiilikäyttö mahdollistaa jakamisen. Mikään ei lisää myyntiä tehokkaammin kuin suosittelu ja osallistaminen. Käyttäjien jakomahdollisuudet kannattaa käydä läpi perusteellisesti. Potentiaali on valtava. Sosiaalisen median valjastaminen jakamisen hyödyntämiseen voi lisätä merkittävästi myynti- ja palvelukerrointa.
6. Markkinoi mobiilisti
Mobiilimarkkinointi kannattaa aloittaa tavoitteiden kertaamisella ja markkinointikeinojen kartoittamisella. Onko esimerkiksi hakukoneoptimointi mobiililaitteille juuri sinulle tarpeen? Onko sijainnin perusteella kohdistetulla mainonnalla mahdollisuuksia toimivuuteen? Entäpä QR-koodeilla? Mitä mahdollisuuksia sosiaaliset mediat avaavat? Keinoja on useita.
Henkilökohtaisuutensa vuoksi mobiilimarkkinointi on epäonnistumisherkkä laji. Esimerkiksi väärään tilanteeseen ja aikaan lähetetty tekstiviesti voi olla liiketoiminnan kannalta hyvinkin tuhoisa. Markkinoinnin suunnitteluun kannattaa siis paneutua kunnolla. Asiakasymmärrys on tässä kohtaa erityisen tärkeää. Käyttötilanteen ja -kokemuksen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kohdenna tarkasti. Luo selkeitä henkilökohtaisia hyötyjä, etuja ja uutisia.
7. Vältä kirjoittamiseen pakottamista niin pitkälle kuin pystyt
Turhautuminen mobiililla kirjoittamiseen on meille kaikille arkipäivää – ja turhautuminen kohdistuu aina palveluntarjoajaan. Älä siis pakota asiakastasi kirjoittamaan enempää kuin on välttämätöntä. Suosi sen sijaan suurikokoisia linkkejä ja painikkeita.
8. Vältä rekisteröitymistä ja salasanoja niin pitkälle kuin pystyt
Ihmisiä ärsyttää se, että heiltä edellytetään kymmenien salasanojen ja käyttäjätunnusten muistamista. Mikäli voit välttää asiakkaasi rekisteröitymisen pakon, olet poistanut merkittävän ostamisen esteen. Rekisteröityminen ja sisäänkirjautuminen mobiilisti on monesti käytännössä mahdotonta. Voitko hyödyntää mobiililompakkoa liiketoiminnassasi?
9. Mittaa ja analysoi
Mitkä olivat tavoitteesi? Toteutuivatko asetetut myyntitavoitteet? Miltä viestiliikennedata ja asiakaspalaute näyttää? Mitä mobiiliystävällisen sivustosi seurantatyökalu sanoo?
10. Älä eristä mobiilia omaksi yksikökseen
Liiketoimintasi kannalta brändi-, osto ja palvelukokemuksesi iso kuva on kaikkein tärkeintä. Se, millainen merkitys mobiilista myynnillesi ja palvelullesi muodostuu, riippuu juuri sinun liiketoimintasi ominaispiirteistä.
Autamme sinua mielellämme kaikissa moderniin markkinointiin ja brändinhallintaan liittyvissä tarpeissasi.
Ota yhteyttä, jutellaan lisää!
Tutustu viimeisimpiin referensseihimme:
FUNKKIS – BRÄNDI & MARKKINOINTI:
https://www.vaalikonepalvelu.fi
https:///www.miinasillanpaa.fi
https://www.facebook.com/HunajainenSAM
https://www.instagram.com/hunajainensam/
https://www.facebook.com/debearingsoy
https://www.instagram.com/debearingsoy/
https://www.linkedin.com/company/11317915
https://www.facebook.com/sallilaenergia
https://www.instagram.com/sallilaenergia/
https://www.facebook.com/forssanenergia
https://www.instagram.com/forssanenergia/
https://www.facebook.com/hamreoy
https://www.instagram.com/hamreoy/
https://www.linkedin.com/company/2116088
https://www.facebook.com/HariboSuomi
https://www.instagram.com/haribosuomi/
https://www.facebook.com/helsinginkaupunkiviljely
https://www.instagram.com/helsinginkaupunkiviljely/
Seuraa Funkkista somessa:
https://www.facebook.com/funkkis
Seuraa Somemanageria somessa:
https://www.facebook.com/Somemanageri